Doorgaan naar hoofdcontent

Vleugellam

Juli 2023, de zomervakantie is begonnen. Er lopen nog wat ICT-zaken door en ik moet nog een keer terug naar kantoor, maar ik kan flink gas terug nemen. 

Ik kijk altijd erg uit naar dit moment. Als het echter zover is dan zit ik mezelf altijd flink in de weg. 

Ik bedenk van te voren vanalles wat ik wil doen, waar ik normaal gesproken geen tijd voor heb. Maar eenmaal zover, ben ik te moe om maar iets te ondernemen. En er komt werkelijk niets uit mijn handen. 

Meestal is dat één grote frustratie omdat ik daar niet aan toe wil geven. 


Vorige zomer moest ik deze frustratie loslaten omdat ik Corona kreeg. En ook nu word ik een handje geholpen door de natuur. 

Want de avond voordat ee naar bed gaan, gaat Ton de hond uitlaten en als hij de voortuin inloopt fladdert daar een vleugellamme kauw die uit de klauwen van de buurkat probeert te blijven. 

Ik moet hem vangen want het zwarte gedrocht van de buren sluipt er nog steeds gretig achteraan. En al gauw blijkt dat de kauw flink te pakken is genomen want behalve vleugellam heeft het ook een fikse wond op de vleugel. 

We nemen hem mee naar binnen, zetten onze eigen kat buiten en doen hem in een doos voor de nacht met de intentie om morgenochtend vroeg de dierenambulance te bellen. 

Voor het slapen gaan, lees ik mij in en lees overal dat ze niets aan een vleugellamme vogel doen….

Daar zit ik dan….. met een vleugellamme kauw in een doos wachtend op het lot. 


De volgende morgen wordt het dilemma nog groter. Een zeer kwieke kauw kijkt me brutaal aan. Ik stop hem tijdelijk in een kattencarrier. Al gauw blijkt dat meneer (of mevrouw) hier niet van gediend is. Hij wil eruit. 


Ik word een beetje misselijk van dit dilemma. De dierenambulance bellen zal ervoor zorgen dat het uit eventueel lijden wordt verlost. In een kooitje is geen leven, maar terwijl het mij zo butaal aan blijft kijken, kan ik toch niet beslissen over leven en dood?

Ik besluit onze eigen kat, die inmiddels in de huiskamer is en zéér geinterresseerd meekijkt naar boven te verbannen. Jagen kan onze boef niet, maar een vleugellamme kauw is natuurlijk een zeer gemakkelijke prooi! Ik doe de tussendeur naar boven dicht en zet de tuindeur open. In mijn kleine oase achter het huis zal de kauw voor nu genoeg beschutting krijgen en wellicht ook wat eten vinden. Ik moet alleen zorgen dat de buurkat weg blijft. Dat lukt natuurlijk alleen als Luna, onze oude herder, op het moment supreme niet in een diepe slaap valt en wakker blijft als er een kat komt buurten. 

Maar als ik later op de ochtend uit het raam kijk, ben ik nét op tijd om onze asielzoeker te redden van de wederom jagende buurkat! Door mijn felle reactie wordt ook Luna wakker en jaagt deze de kat weg. Afijn. Luna is dus niet geschikt als au pair. 


Ik weet dat deze situatie een beetje uitzichtloos is. Maar voor nu hebben we de beste oplossing. Overdag struint de kleine rakker door de tuin. Op zoek naar water, vliegjes, slakken, vruchten uit de tuin en het heeft al een heuse kikker gevangen! En in de nacht sluiten we hem op in de carrier. 

Hij herkent mij al. En blijft rustig zitten, zolang mijn handen bij hem uit de buurt blijven. 

Vanmiddag betrapte ik hem er zelfs op dat het even terug in de carrier was gehupt om daar een dutje te doen. En ik? Ja, ik hang een beetje te lummelen in de tuin. Want ik kan de kauw natuurlijk niet alleen laten. Ik moet mij totaal overgeven aan de situatie dat ik niets kan doen. 


Ondertussen is de kauw nog even vleugellam, de wond nog vers en heb ik natuurlijk geen definitieve oplossing. En als ik internet mag geloven is het echt een hopenloos geval. Maar ik kan het nog niet over mijn hart verkrijgen om over dit heerlijk scharrellende geval dat het nu best naar zijn zin lijkt te hebben te oordelen.  

En ik denk ook nog maar niet na over de aankondigende vakantie over twee

weken…














Reacties

Populaire posts van deze blog

Petit Spay

Petit Spay We  zitten natuurlijk niet voor niets in De Ardennen.  Manlief weet altijd leuke stekkies uit te kiezen en als we er dan zijn is het van: 'Nou, dat is ook toevallig! Hier is veel gebeurd in de 2e WO!  ' Na ruim 30 jaar heb ik mij daar bij neergelegd....  Afijn, hij volgt al dagen op de fiets de route van ene commandant kampfgruppe Peiper terwijl ik in mijn vierde triller (lees leesboek) ben beland.  Maar nu werd ik toch wel geïnteresseerd in wat hij had gelezen over het gehucht Petit Spay, waar die kampfgruppe Peiper is geweest. Op de kaart bestaat het gehucht niet meer, maar volgens Ton moest het verlaten gehucht met ong. vijf huizen er nog staan. Kijk..... dan wordt het leuk!! Wij op zoek op Google Maps.... De plaatsnaam stond er niet, maar de satellietweergave verraadde de huisjes tussen de bomen. Zouden die verlaten huisjes er dan echt nog staan?  Vanmorgen zijn wij in de auto gestapt om dit gehucht te vinden.... Eerst is het de kunst om het gehucht Pet

Zoek mijn poes

Boef, onze harige viervoeter. De braafste kat die we in tijden hebben gehad. Poept in eigen achtertuin, zit heerlijk op de bank in het zonnetje voor de deur te genieten en wandelt iedere vroege morgen en late avond trouw achter onze Mechelse draak aan als we ons rondje doen. Af en toe rent ze het blokje om, omdat respectievelijk de voor- of achterdeur dicht is en haar hevig krabben en mauwen geen effect heeft. Verder slaapt ze de hele dag óf in de bosjes in de achtertuin, óf boven op zolder tussen de dozen. Wat een heerlijk leven! Met mooi weer blijft ze ‘s nachts voor de deur zitten, waardoor wij in de vroege ochtend vaak wakker worden van schreeuwende eksters en kauwen bij ons open raam. Niet omdat Boef een gevaar is voor hun jongen. Nee, gewoon omdat deze groep het heerlijk vindt om haar ‘op stang’ te jagen. Want Boef kan niet jagen en al helemaal niets vangen. En dat terwijl ze als kitten kon apporteren als de beste! Nee, onze Boef raken we niet snel kwijt. Ik ben echter wel altijd

Genderneutraal opvoeden

Genderneutraal. Dit begrip mogen ze van mij door de plee spoelen. En meteen schrappen uit de Dikke van Dalen.  Het wordt zo aangedikt dat het voor mij inmiddels aanvoelt dat je als vrouw niet meer trots mag zijn op het vrouw zijn en mannen zich bijna moeten schamen als ze echt man willen zijn.  Behalve dat het vreselijk onhandig is bij de toiletten, ik zit niet te wachten op blote mannenbillen voor een pisbak, vind ik deze gekte ernstig overdreven.  Vlogger Femke Louise en vriend Denzel hebben het er over dat ze hun nog ongeboren kind zelfs genderneutraal gaan opvoeden. YouTuber Roosmarijn Koster beweert ‘het’ al 11 maanden bij haar babydochter toe te passen en het nu een ‘neutrale’ opvoeding te noemen. Men doet net of dit nieuw en hip is. Maar helaas, ik kan de jonge ouders zo vertellen dat deze visie rondom het opvoeden van kinderen helemaal niet zo nieuw en uniek is. En ik  ben ook erg benieuwd hoe deze kersverse ouders dat dan zo anders zullen invullen dan andere ouders met een gez