Doorgaan naar hoofdcontent

Goedemorgen!

Jaren geleden ging ik me steeds meer ergeren aan mijn simpele Hema wekker. Niet omdat het ding zo simpel was, want het deed wat het moest doen: wekken! Maar de wijze waarop ging mij iedere werkdag steeds meer tegen staan. Op dat monent kwamen de Phillips Wake up lampen in trek. Dat leek mij wel wat: langzaam wakker worden van een opkomend licht in je slaapkamer. 

Het duurde dan ook niet lang voordat ik zo’n wekker-lamp heb aangeschaft. Als een blij ei heb ik het apparaat uitgepakt. En tot mijn verbazing had je ook nog verschillende opties in geluid. Ik koos uiteraard niet voor indringend gepiep. Mijn keuze viel, niet geheel verrassend, op het heerlijke gekwetter van vogels. En sindsdien word ik iedere ochtend wakker van opkomend (bijna) natuurlijk licht en vogelgetjilp. 


Zomer of winter, wij slapen met het raam open. Heerlijk. Liever een extra deken en frisse lucht dan broeien in een zuurstofarme slaapkamer. Omdat wij in een Vinex-wijk zijn komen wonen, hebben we de eerste jaren geen vogeltje gehoord, behalve kraaien en eksters. Inmiddels wonen we hier al 18 jaar en verschijnen er langzaamaan ook steeds meer kleinere vogels.


Het ontwaken vandaag was als iedere ochtend. Echter met het verschil dat ik mijn wekker niet had hoeven zetten. Deze maandagochtend was de eerste vrije dag van de herfstvakantie. Zalig! 

Ik werd wakker van natuurlijk licht. Ik hoefde namelijk voor de verandering eens niet om zes uur mijn bed uit. Toch werd ik wakker van twitterend vogelgeluid zoals ik gewend ben van mijn wekker. Even dacht ik, dat mijn wekker was begonnen met twitteren. Had ik dan toch de wekker gezet? Maar ik was vandaag toch vrij? Of ben ik in de war? Welke dag is het ook alweer?

Terwijl ik wat langer naar mijn wekker luister, besef ik dat deze af en toe een misser maakt en net iets anders dan anders tjilpt. Ik besef dat er een vogel in onze boom voor het open raam bijna exact hetzelfde zit te tjilpen als mijn wekker normaal doet! 

Eerlijk gezegd heb ik al eens eerder gedacht dat vogels af en toe dezelfde geluiden proberen te produceren. Maar zoveel gelijkenis als vanmorgen hebben we niet eerder gehoord!!

Zelfs Ton vertelde mij later op de dag dat hij dacht dat ik mijn wekker had gezet. 


Ik kijk al uit naar morgenochtend. Komt hetzelfde vogeltje dan weer roepen voor ons open raam? Op zoek naar onze elektrische vogel?




@iBoor


Reacties

Populaire posts van deze blog

Petit Spay

Petit Spay We  zitten natuurlijk niet voor niets in De Ardennen.  Manlief weet altijd leuke stekkies uit te kiezen en als we er dan zijn is het van: 'Nou, dat is ook toevallig! Hier is veel gebeurd in de 2e WO!  ' Na ruim 30 jaar heb ik mij daar bij neergelegd....  Afijn, hij volgt al dagen op de fiets de route van ene commandant kampfgruppe Peiper terwijl ik in mijn vierde triller (lees leesboek) ben beland.  Maar nu werd ik toch wel geïnteresseerd in wat hij had gelezen over het gehucht Petit Spay, waar die kampfgruppe Peiper is geweest. Op de kaart bestaat het gehucht niet meer, maar volgens Ton moest het verlaten gehucht met ong. vijf huizen er nog staan. Kijk..... dan wordt het leuk!! Wij op zoek op Google Maps.... De plaatsnaam stond er niet, maar de satellietweergave verraadde de huisjes tussen de bomen. Zouden die verlaten huisjes er dan echt nog staan?  Vanmorgen zijn wij in de auto gestapt om dit gehucht te vinden.... Eerst is het de kunst om het gehucht Pet

Zoek mijn poes

Boef, onze harige viervoeter. De braafste kat die we in tijden hebben gehad. Poept in eigen achtertuin, zit heerlijk op de bank in het zonnetje voor de deur te genieten en wandelt iedere vroege morgen en late avond trouw achter onze Mechelse draak aan als we ons rondje doen. Af en toe rent ze het blokje om, omdat respectievelijk de voor- of achterdeur dicht is en haar hevig krabben en mauwen geen effect heeft. Verder slaapt ze de hele dag óf in de bosjes in de achtertuin, óf boven op zolder tussen de dozen. Wat een heerlijk leven! Met mooi weer blijft ze ‘s nachts voor de deur zitten, waardoor wij in de vroege ochtend vaak wakker worden van schreeuwende eksters en kauwen bij ons open raam. Niet omdat Boef een gevaar is voor hun jongen. Nee, gewoon omdat deze groep het heerlijk vindt om haar ‘op stang’ te jagen. Want Boef kan niet jagen en al helemaal niets vangen. En dat terwijl ze als kitten kon apporteren als de beste! Nee, onze Boef raken we niet snel kwijt. Ik ben echter wel altijd

Genderneutraal opvoeden

Genderneutraal. Dit begrip mogen ze van mij door de plee spoelen. En meteen schrappen uit de Dikke van Dalen.  Het wordt zo aangedikt dat het voor mij inmiddels aanvoelt dat je als vrouw niet meer trots mag zijn op het vrouw zijn en mannen zich bijna moeten schamen als ze echt man willen zijn.  Behalve dat het vreselijk onhandig is bij de toiletten, ik zit niet te wachten op blote mannenbillen voor een pisbak, vind ik deze gekte ernstig overdreven.  Vlogger Femke Louise en vriend Denzel hebben het er over dat ze hun nog ongeboren kind zelfs genderneutraal gaan opvoeden. YouTuber Roosmarijn Koster beweert ‘het’ al 11 maanden bij haar babydochter toe te passen en het nu een ‘neutrale’ opvoeding te noemen. Men doet net of dit nieuw en hip is. Maar helaas, ik kan de jonge ouders zo vertellen dat deze visie rondom het opvoeden van kinderen helemaal niet zo nieuw en uniek is. En ik  ben ook erg benieuwd hoe deze kersverse ouders dat dan zo anders zullen invullen dan andere ouders met een gez